Artikelen

Nieuws en publicaties


Voorzijde_Jaarverslag

Centramed: leden worden beloond voor sterke financiële positie

11 april 2023

Medische aansprakelijkheidsverzekeraar Centramed heeft 2022 afgesloten met een positief onderliggend resultaat van € 1,5 miljoen. Dit resultaat draagt bij aan de solvabiliteit van 218%, de sterkste kapitaalspositie uit de historie van de onderlinge. Het maakt de weg vrij om de kapitaalsposities van haar leden te verlagen. Dit is tijdens de Algemene Ledenvergadering op 6 april…

Marie-Laure Jinkes de Jong_2

Werkgeversaansprakelijkheid bij long covid

4 april 2023  |  Marie-Laure Jinkes de Jong  |  Advocaat bij Centramed

In december 2022 oordeelde de kantonrechter in Amsterdam in een spraakmakende zaak. Een medewerkster van een woonzorginstelling stelde haar werkgever aansprakelijk voor de COVID-19 besmetting die zij opliep en de gevolgen daarvan. De werkgever erkende de aansprakelijkheid niet en de zaak kwam voor de rechter.

230207-DLR-WilmarDik-070

Vernieuwde GOMA: interview met aantal leden Permanente Commissie GOMA van De Letselschade Raad

28 maart 2023

Sinds 1 maart 2023 is de vernieuwde GOMA van kracht. Aernout Santen, kennismanager Centramed, Annemiek van Reenen-ten Kate, directeur Hofmans Letselschade en Joke Smink, senior jurist medische zaken bij Amsterdam UMC zijn lid van de Permanente Commissie GOMA van De Letselschade Raad. Het Verbond van Verzekeraars heeft hen geïnterviewd over de totstandkoming van de vernieuwde GOMA.

Arnout Santen

Beste Coen, als bijna 99% van de zaken volgens de regels verloopt, waarom probeer jij ons dan toch een gele kaart aan te smeren?

16 maart 2023

Aernout santen, kennismanager bij Centramed en Coen de Koning, letselschadeadvocaat, zijn allebei gepokt en gemazeld in de letselschadepraktijk en steken dat geen van beiden onder stoelen of banken. Deze twee erkende zwaargewichten kruisen de pennen op Letselschade.NU!

Irene Heikens

Irene Heikens (Centramed): “Persoonlijk contact helpt om zaken sneller op te lossen”

23 februari 2023

Belangenbehartigers, zorgverleners en verzekeraars krijgen op 1 maart te maken met een nieuwe gedragscode. Dan treedt de Gedragscode Openheid medische incidenten; betere afwikkeling Medische Aansprakelijkheid (GOMA 2022) in werking. Wat houdt die code precies in? En wat verandert er in de dagelijkse praktijk?

Arnout Santen

Column Aernout Santen, kennismanager bij Centramed, in Letselschade.nu

16 februari 2023

Aernout santen, kennismanager bij Centramed en Coen de Koning, letselschadeadvocaat, zijn allebei gepokt en gemazeld in de letselschadepraktijk en steken dat geen van beiden onder stoelen of banken. Deze twee erkende zwaargewichten kruisen de pennen op Letselschade.NU!

Rechter_hamer_weegschaal

Patiënten en nabestaanden hebben geen recht op inzage in incidenten- of calamiteitenrapport

14 februari 2023

In zijn arrest van 10 februari 2023 heeft de Hoge Raad geoordeeld dat een patiënt of nabestaande geen recht heeft op inzage in een door de zorgaanbieder opgesteld rapport naar aanleiding van een incident of calamiteit.

Overhandiging_GOMA2022

Nieuw: de Gedragscode Openheid Medische Incidenten (GOMA 2022)

8 februari 2023

Tijdens een feestelijke bijeenkomst op 7 februari 2023 heeft de heer Victor Geskes, bestuurslid van De Letselschade Raad de nieuwe Gedragscode Openheid Medische incidenten; betere afwikkeling Medische Aansprakelijkheid van de Permanente Commissie GOMA, in ontvangst genomen.

Berber_Laarman

Herstelrecht als nieuw perspectief op de afwikkeling van medische aansprakelijkheidsclaims

25 januari 2023

Klachtrecht, tuchtrecht en aansprakelijkheidsrecht: helpen deze procedures bij openheid, herstel en een goede schadeafwikkeling bij medische aansprakelijkheidsclaims? Of staan deze procedures eigenlijk in de weg?

MSB3

Ervaringen gezamenlijk pilotproject tussen Centramed en een ziekenhuis

19 december 2022

Een ziekenhuis heeft samen met Centramed in een pilotproject verschillende interventies ingezet om samen te proberen de kosten voor medische aansprakelijkheid te beperken. Het doel van de pilot was om te onderzoeken of er meer zaken in het ziekenhuis zelf opgelost konden worden, naar tevredenheid van zowel de patiënt als betrokken zorgprofessionals. Hierbij is onder andere ingezet…