Openheid na incidenten, evident, maar hoe?
Openheid en eerlijkheid – we willen het allemaal. Zeker in de zorg. Maar als een behandeling of verrichting onverwacht een negatieve uitkomst heeft, wordt niet altijd openheid gegeven. Waarom? Angst voor heftige emoties, juridische gevolgen, reputatieschade en afwijzing door collega’s weerhoudt zorgprofessionals ervan om moeilijke gesprekken te voeren. Tegelijkertijd weten we dat empathische, eerlijke communicatie cruciaal is voor vertrouwen en verwerking – zowel voor patiënten als voor zorgprofessionals zelf.
Op 15 april 2025 vond de volgeboekte Centramed Masterclass ‘Eerste Hulp Bij Openheid’ plaats. Meer dan 40 klachtenfunctionarissen, juristen, kwaliteitsadviseurs en calamiteitenonderzoekers verdiepten zich samen met trainer Pieter Jan de Bree in de eerste stappen richting disclosure coaching van de Stichting Openheid na Incidenten. Deelnemers leerden hoe je op een open, eerlijke en empathische manier gesprekken voert na een medische complicatie of een incident. Belangrijke inzichten gingen over de kracht van empathie, de impact van woordkeuze én praktische tips en aandachtspunten.
De deelnemers beoordeelden de Masterclass met een 8+ en hun reacties spreken voor zich:
🟢 “Goed om stil te staan bij openheid en zelf te ervaren hoe het is als je één van de betrokkenen bent.”
🟢 “Waardevol om aanvullende handvatten te krijgen én ervaringen uit te wisselen.”
🟢 “Deze masterclass zou niet mogen ontbreken binnen een vakgroep-vergadering of themabijeenkomst van de medische staf.”
Wilt u meer weten over deze Masterclass of vervolgtrainingen? Neem gerust contact op via relatiebeheer@centramed.nl!