Duidelijkheid over aansprakelijkheid
Het inrichten van een zorgnetwerk brengt tal van uitdagingen en vraagstukken met zich mee. Eén van de essentiële zaken om vanaf het begin goed te regelen is (medische) aansprakelijkheid. Want wat als er iets misgaat tijdens de behandeling van een patiënt/cliënt? Het kan lastig zijn om vast te stellen wie aansprakelijk is bij een medisch incident. Zeker wanneer er meerdere samenwerkingspartners betrokken zijn bij de behandeling van een patiënt/cliënt. Zowel patiënten/cliënten als zorgverleners zouden zich nooit zorgen moeten maken over eventuele juridische consequenties.
Hoe regelt u als zorgnetwerk medische aansprakelijkheid?
Namens Centramed zette Xander Kers, manager Leden, in een korte presentatie medische aansprakelijkheid in netwerksamenwerkingen en de complexiteit hierin uiteen. Daarna sloten Gerdien van Abeelen (adviseur/jurist op het gebied van samenwerkingen, governance, arbeid en privacy bij ZorgSaam Zorggroep Zeeuws-Vlaanderen) en Simona Tiems (al ruim 20 jaar gespecialiseerd in gezondheidsrecht en vanaf 2012 partner bij Legaltree) aan voor een inhoudelijk gesprek.
Onder leiding van de dagvoorzitter Anna Heijker is op basis van een concrete casus toegelicht hoe het organiseren van medische aansprakelijkheid in zorgnetwerken beter kan. Gerdien van Abeelen ging in op de praktijkervaringen die ZorgSaam op dit gebied heeft en Simona Tiems vertelde over de juridische consequenties. Maar ook hoe zorgnetwerken, door vooraf afspraken te maken en scenario’s grondig uit te werken, een klacht of claim voortvarend kunnen behandelen.
Vernieuwende aanpak Centramed
Xander Kers lichtte de vernieuwende aanpak toe die door Centramed wordt ontwikkeld voor medische aansprakelijkheid in zorgnetwerken. “Zowel de belangen van de patiënt/cliënt als die van de zorginstellingen zullen worden geborgd. Er wordt voorkomen dat patiënt/cliënt of zorgverlener tussen wal en schip valt en de afhandeling van een aansprakelijkheidsclaim onnodig vertraging oploopt. En zorgnetwerken ervaren het comfort dat Centramed hen biedt door regie te nemen op het gebied van medische aansprakelijkheid.”
De uitwerking van deze aanpak krijgt vorm in de intensieve samenwerking tussen Centramed en ZorgSaam Zorggroep Zeeuws-Vlaanderen die binnenkort van start gaat. “We gaan onderzoeken hoe het goed regelen van medische aansprakelijkheid in zorgnetwerken kan bijdragen aan het verbeteren van samenwerking tussen zorgverleners en zorginstellingen. Medische aansprakelijkheid mag geen belemmering zijn voor het aangaan van samenwerking in de zorg!”, aldus Xander Kers.
Tijdens het congres was er voor alle deelnemers de meest recente uitgave van Skipr Quarterly, met daarin een interview met Irene Heikens en Leonhard van Dijk. Het artikel met de titel ‘Maak het simpel voor de patiënt’, gaat over zorgnetwerken en hoe Centramed zorginstellingen, zorgverleners én patiënten ontzorgt als er onverhoopt iets mis gaat bij de behandeling van een patiënt in een zorgnetwerk.