De aanbevelingen vanuit de GOMA (Gedragscode Openheid medische incidenten; betere afwikkeling Medische Aansprakelijkheid) helpen u als zorgprofessional adequaat te reageren op incidenten. Open en eerlijke informatie en het eventueel aanbieden van excuses is essentieel. Om die openheid in de afhandeling van schadeclaims door belangenbehartigers en aansprakelijkheidsverzekeraars, zoals Centramed, te bereiken zijn er ook aanbevelingen voor ons. Zo werken we met elkaar aan het goed en snel afhandelen van claims. Hieronder negen onderwerpen die uw aandacht verdienen. Heeft u een vraag? Neem dan contact met ons op.
In de nasleep van een onverwachte gebeurtenis of een incident is er vaak een sterke impuls om te verklaren, te verdedigen of omstandigheden te benoemen. Toch is het in de eerste reactie (het gouden moment) essentieel om eerst contact te maken, ruimte te geven aan emoties en openheid te bieden. Zónder meteen te vervallen in verklaringen die als verdediging kunnen overkomen. Transparantie vraagt om empathie, timing en zorgvuldigheid. Centramed stimuleert zorgprofessionals actief om open te zijn en zo nodig excuses aan te bieden.