Wat verstaan wij onder fraude?
Een vorm van bedrog waarbij zaken anders worden voorgesteld dan de werkelijkheid. Het doel van een fraudeur is het bevoordelen van zichzelf of anderen, op een manier die in strijd is met de wet.
Bijvoorbeeld:
- Niet eerlijk vertellen wat er is gebeurd.
- Bewust onjuiste antwoorden geven tijdens de aanvraag van de verzekering.
- Bewust informatie achterhouden.
- Aanleveren van valse of vervalste documenten.
Hoe gaan wij om met fraude?
Het tegengaan van fraude vinden we belangrijk. Daarom hebben we hier aandacht voor. Als het nodig is wordt een onderzoek naar (mogelijke) fraude gedaan. Centramed houdt zich daarbij aan wet- en regelgeving, waaronder:
- het Protocol Verzekeraars & Criminaliteit
- de Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Verzekeraars
- de Gedragscode Persoonlijk Onderzoek
Centramed houdt zich aan de regels op het gebied van privacy. In onze privacyverklaring kunt u meer daarover lezen.
Welke maatregelen nemen we bij fraude?
Wij controleren op verschillende manieren of er mogelijk wordt gefraudeerd. Verder onderzoeken we verdachte claims en schademeldingen. Komen we erachter dat iemand fraudeert?
Dan kunnen wij de volgende maatregelen nemen:
- Wij zeggen de verzekering van een fraudeur op.
- De fraudeur krijgt de schade niet vergoed.
- De fraudeur moet een vergoede schade terugbetalen.
- Wij doen aangifte bij de politie.
- Wij melden de persoonsgegevens van de fraudeur bij het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit van het Verbond van Verzekeraars.
- Wij verhalen de in het kader van het fraudeonderzoek gemaakte kosten op de fraudeur.
We sturen de fraudeur altijd een brief over de maatregelen die wij nemen. Bij bewezen fraudegevallen bewaren wij de gegevens hierover acht jaar na afhandeling van de kwestie.
Vragen of een fraude melden?
Als u vragen heeft naar aanleiding van ons fraudebeleid of een fraude wilt melden dan kunt u contact opnemen met (de fraudecoördinator van) Centramed via het e-mailadres info@centramed.nl. U kunt de fraudecoördinator ook telefonisch bereiken op nummer 070 -301 7070.
Zoetermeer, januari 2022