Nieuwsarchief

Centramed versterkt communicatie rond medische complicaties en schadebehandeling

maandag 10 oktober 2011 13:00

Voorburg, 10 oktober 2011 - Centramed, specialist in aansprakelijkheidsverzekeringen van zorginstellingen, versterkt de relatie met stakeholders. Betere communicatie draagt bij aan patiëntveiligheid, schadebeperking in de zorg en betere schadebehandeling. Via een nieuwe huisstijl en website die op 10 oktober live gingen, profileert Centramed zijn kerntaken onder uiteenlopende doelgroepen.

Deze kerntaken zijn: het bieden van financiële zekerheid voor zorginstellingen, excellente schadebehandeling en het bevorderen van patiëntveiligheid. Ziekenhuizen, GGZ-instellingen en andere zorginstellingen blijven als klanten de primaire doelgroepen van Centramed. Daarnaast erkent de verzekeraar nadrukkelijk ook patiënten, hun belangenbehartigers en andere professionals in de zorg als belanghebbenden van zijn dienstverlening.

Centramed intensiveert de communicatie over de manier waarop claims worden behandeld. Patiënten die schade hebben opgelopen door een medische fout kunnen bij Centramed rekenen op een mensgerichte, actieve en zorgvuldige behandeling van hun zaak. De verzekeraar onderhoudt hiervoor persoonlijk contact met alle betrokken partijen.

Ook investeert Centramed verder in de relatie met het management en het (medisch) personeel van zorginstellingen. Zo belegde Centramed op donderdag 29 september jl een symposium over patiëntveiligheid, waarbij best practices van een aantal ziekenhuizen centraal stonden.

"Verantwoordelijkheid voor patiëntveiligheid is niet alleen een zaak van artsen of bestuurders, maar van iedereen in de zorg", aldus algemeen directeur Jan Boogaard van Centramed. "Goede communicatie is een essentiële voorwaarde in het complete proces rondom medische incidenten: van veilige procedures in de instelling tot een zorgvuldige afhandeling bij eventuele schade. Openheid over ieders inbreng helpt om de totale kwaliteit van de zorg te verbeteren, tot en met de nazorg."

In Nederland vinden jaarlijks bijna 40.000 medische incidenten plaats, zo blijkt uit onderzoek in 2010 van twee onderzoeksinstituten voor de zorg (NIVEL en EMGO+). Bij ongeveer tienduizend patiënten treedt blijvende schade op bij een ziekenhuisopname, waarvan veertig procent voorkomen kan worden.

 

Meer nieuws